Firma Spatial, której siedziba znajduje się w Park City w stanie Utah została założona w celu opracowania efektywnych rozwiązań palących problemów sprzętu high-end audio związanych z akustyką pomieszczeń i oddziaływaniem pomiędzy pomieszczeniami a kolumnami. Dzięki oprogramowaniu Spatial HD oraz aktywnej pułapce basowej Black Hole Acoustic Pressure Absorber firma zrewolucjonizowała podejście do klientów, którzy pragnęli dokonać analizy akustycznej swoich pomieszczeń i kolumn przez internet. W czasach obecnych Spatial doprowadził do perfekcji projekty głośników w odgrodach, bazując na dekadach swoich doświadczeń i badań.
Clayton Shaw prowadzi badania i zajmuje się opracowywaniem nowych produktów kierując się doświadczeniem, które zdobywał przez całe swoje życie. Jego kariera obejmuje łącznie 35 lat, zarówno na rynku audiofilskim, jak i profesjonalnym. Praca w Electrical Engineering and Acoustics rozpoczęła jego pełną sukcesów karierę projektanta kolumn na rynku profesjonalnym. Był między innymi dyrektorem R&D and Engineering, dużej firmy z rynku pro, która produkowała ponad 25.000 kolumn rocznie. Przez wiele lat Clayton opracowywał również i wytwarzał produkty audiofilskie pod swoimi własnymi markami, takimi jak Evett & Shaw czy Emerald Physics, w których nacisk spoczywał na innowacyjność i nowoczesność.
Kolumny marki Spatial mają liczne zaawansowane cechy projektowe.
• Konstrukcja Open Baffle — eliminacja obudowy zdecydowanie poprawia dźwięk kolumny poprzez likwidację wszystkich rezonansów związanych z obudową i odbijaniem się dźwięku od jej wewnętrznych ścian. Swobodny przepływ dźwięku, jego swobodne wygaszanie i przestrzenność natychmiast rozpoznajemy jako brzmieniowe cechy muzyki, a nie sprzętu hi-fi. Bas jest niesłychanie szczegółowy i realistyczny, a średnica otwarta i trójwymiarowa. Mimo, że zadanie stworzenia odgrody z potężnym basem jest niezwykle zniechęcające, Spatiale radzą sobie z tym zadaniem znakomicie, i to przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów.
• Punktowe źródło dźwięku — prawidłowo zaprojektowany przetwornik szerokopasmowy zapewnia płynne przejście między tonami średnimi a wysokimi, jak również stabilne odwzorowanie sceny dźwiękowej poprzez eliminacje filtrowania grzebieniowego — zniekształceń obecnych w konstrukcjach, w których tweeter jest fizycznie odseparowany od średniotonowca. Wszystkie modele cechują się fenomenalną przestrzenią i odwzorowaniem źródeł pozornych.
• Kontrolowana kierunkowość — kąt dyspersji jest ograniczony do 80 stopni i jest to wartość stała dla całego spektrum częstotliwości, dzięki czemu zmniejsza się interakcja z pomieszczeniem, a odpowiedź impulsowa jest bardziej precyzyjna.
• Szerokopasmowy przetwornik kompresyjny — konstrukcja zawieszenia pozwala na zastosowanie bardzo niskiej częstotliwości podziału przy 800 Hz, co owocuje spójnym, rozdzielczym przekazem w dziedzinie średnich i wysokich częstotliwości. Ponieważ większa część tonów średnich wytwarzana jest przez przetwornik kompresyjny o niskiej masie, a nie przez membranę głośnika, rozdzielczość jest znacznie lepsza, a zniekształcenia mniejsze, niż w konwencjonalnym układzie głośników.
• Przetworniki o wysokiej skuteczności — użycie skutecznych głośników zapewnia wybitną odpowiedź dynamiczną bez efektu kompresji. Skuteczność głośników średniowysokotonowych na poziomie 108 dB eliminuje w warunkach domowych jakiekolwiek zniekształcenia związane z kompresją.
• Liniowe pasmo przenoszenia — płaski wykres częstotliwości ma krytyczne znaczenie dla poprawnej reprodukcji muzycznej. Ogromną uwagę przywiązuje się do sposobu nawijania cewki, dzięki czemu zachowana zostaje równowaga tonalna i naturalność.
Wyjaśnienie kontrolowanej kierunkowości
Idea kontrolowanej kierunkowości polega na stworzeniu w pokoju sytuacji, w której kształt wykresu częstotliwościowego (a zatem również równowaga tonalna) jest identyczny w przypadku promieniowania bezpośredniego, jak w przypadku promieniowania odbitego. W warunkach domowych ściany, sufit i podłoga są tak blisko kolumn, że jakość dźwięku w tym pomieszczeniu determinowana jest przez oddziaływanie pomiędzy kolumnami a ścianami. Jednocześnie zredukowany poziom energii odbitej obniża amplitudę dźwięku w pokoju, zwiększając stosunek energii bezpośredniej do odbitej w pozycji odsłuchowej.
Konwencjonalne kolumny z głośnikami wysokotonowymi i średniotonowymi na ściance przedniej mają zazwyczaj bardzo nierówny wykres przenoszonych częstotliwości, jeśli pomiaru dokonujemy poza osią głośników. Niestety taki nierówny wzorzec odbija się od ścian, podłogi i sufitu mieszając się z dźwiękiem, który promieniuje bezpośrednio z głośników na ich osi. Suma tych dwóch sygnałów ma gorszą jakość, niż sam sygnał bezpośredni. W dodatku energia odbita dociera o uszu słuchacza później, ponieważ musi pokonać większy dystans. Powoduje to liczne problemy związane z domeną czasu, takie jak rozmycie obrazu, czy słaba konstrukcja sceny dźwiękowej. Dźwięk ulega również wpływowi pomieszczenia w stopniu większym, niż byśmy sobie tego życzyli, z czego wynika brak spójności przy jakichkolwiek zmianach instalacji. Producenci kolumn, którzy prezentują konwencjonalne podejście do problemu nie mają pojęcia co naprawdę słyszą ich klienci, ze względu na ogromny wpływ pomieszczenia odsłuchowego.
Najlepszym sposobem rozwiązania tego problemu jest zastosowanie zasady kontrolowanej kierunkowości, która jest dobrze znana i bardzo rozwinięta w świecie profesjonalnego sprzętu audio, takiego jak monitory studyjne, czy sprzęt nagłośnieniowy. W warunkach domowych zasada ta oznacza, że kąt dyspersji jest mniejszy i bardziej spójny z częstotliwością, przy mniejszych ilościach energii wyrzucanej w kierunku ścian, sufitu i podłogi. Kąt promieniowania kolumn Spatiala wynosi 80 stopni i w tym zakresie charakterystyka częstotliwościowa zbliżona jest do tej mierzonej na osi głośników, natomiast poza tym zakresem szybko opada. Nie da się wyeliminować energii odbijającej się od ścian, sufitu i podłogi, ale można zredukować jej poziom, co wiąże się ze zwiększeniem stosunku energii bezpośredniej do odbitej. W rezultacie charakterystyka w miejscu odsłuchu jest zbliżona do tej, której można oczekiwać przy odsłuchu w bliskim polu, a słuchacz może słuchać dźwięku samych kolumn, zamiast mieszanki dźwięku kolumn i pomieszczenia.
Spatial osiągnął jednorodność całego pasma przenoszonych częstotliwości poprzez kontrolowanie kąta promieniowania poszczególnych jego zakresów. Fale dźwiękowe w zakresie niskich częstotliwości są bardzo długie, a konstrukcja open baffle pomaga w ich propagacji. Duża membrana głośnika średniotonowego pomaga kontrolować kąt propagacji fal tonów średnich, a jednocześnie wraz z tweeterem kompresyjnym pomaga w tworzeniu punktowego źródła dźwięku. W serii Hologram zastosowano zasadę kontrolowanej kierunkowości mimo niewielkich rozmiarów i prostej konstrukcji.
Cennik:
M4 Turbo S: 9.600 zł
M3 Turbo S: 13.600 zł
M2 Turbo SE: 16.900 zł
M1 Turbo SE: 22.000 zł
Lumina: 85.000 zł
Dystrybucja: Audio System